Настоящата Политика е обект на авторско право. Копирането и публикуването й без разрешение на автора ще съставлява нарушение на ЗАПСП!
ПОЛИТИКА НА ФИРМАТА ПРИ ОТКАЗ ОТ ДОГОВОРА ОТ РАЗСТОЯНИЕ
И ВРЪЩАНЕ НА ПРОДУКТ ИЛИ ЗАМЯНАТА МУ
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ И ЗАКОНОВИ УСЛОВИЯ
Скъпи потребители, за Ваше удобство при пазаруване онлайн, когато сключвате договор за покупко-продажба от разстояние, законодателят чрез разпоредбите на ЗЗП, Ви дава правото да се откажете от договора без да посочвате причина, в 14 дневен срок от получаване на стоката. С това той цели да Ви даде време да се уверите в характеристиките и качествата на поръчания продукт и да го изпробвате. Което време за проба и размисъл многократно надвишава същото при пазаруване от физически обект. Така че възможността за взимане на информирано решение за покупката на дадена стока при онлайн търговията е значително по-висока от тази при покупка офлайн, където едва ли бихте отделили повече от 10 минути за изпробване на дадена стока и то в обстановка, която не може да се сравни с комфорта и спокойствието у дома. Но предоставеният Ви несравнимо по-дълъг срок за взимане на окончателно решение, не означава, че имате правото през това време да използвате по предназначение поръчаните стоки, защото това би излязло от законовото определение на договор за покупко-продажба и би станало договор за наем. А и самия ЗЗП определя, че този срок е предоставен за изпробването им с цел установяване естеството, характеристиките и доброто им функциониране и при излизане от обхвата на необходимото за това изпробване потребителят носи отговорност за „намалената стойност“ на стоките. Това е и логична законова конструкция, защото основен принцип в правото, е че вещта погива за собственика (купувача), важащо и за частичното погиване, което дефакто се равнява на „намалената стойност“. А от гледна точка на продавача „намалената стойност“ е разликата между продажна цена на стоката по договора и цената, на която би се продала върнатата със забележки от изпробване стока. И когато стойността на стоката е намалена до степен, че е невъзможно да бъде продадена на друг купувач, фактически развалянето на договора е безпредметно, защото потребителят носи отговорност спрямо продавача за цялата стойност на стоката, т.е. не следва да му се върнат пари поради това, че стоката е на 100% обезценена от търговска гледна точка. В този случай е безпредметно продавачът да задържи върнатата стока, защото същата вече не може да бъде реализирана от него на пазара. Също така по аргумент на противното на същата правна норма от ЗЗП, при ползване на стоката или друго въздействие върху нея различно от изпробването й, се приема че с конклудентни действия потребителя е одобрил покупката и не би следвало вече да може да се ползва от законово предоставеното право на отказ. Да се има и в предвид, че при носене/ползване на облекло (извън краткотрайното изпробване) по същото се наслоява биологичен материал, който е възможно да съдържа бактерии, гъбички, паразити и др. и поради съображения, свързани с хигиената или защита на здравето, нормите на ЗЗП възпрепятстват упражняване на правото на разваляне на договора от разстояние и връщане на стоката на търговеца за повторното й продаване. В тази връзка, за да се запази добрия външен и хигиеничен вид на облеклата, които сте купили и има вероятност да върнете за повторна продажба, искаме да Ви помолим да се отнасяте с необходимото внимание при изпробването им. Имате достатъчно време, предоставено Ви от законодателството, затова е възможно при домашни условия да изберете момент, когато не сте третирали кожата си с козметика, която може да остави следи по облеклото. Разбира се закупената дреха си е ваша и ние не можем да определим как да е ползвате, затова горното е важимо, само ако искате да си запазите възможността в последствие да се откажете от покупката в 14 дневния срок.
От друга гледна точка покупко-продажбата (било то и от разстояние) е частноправна сделка между равнопоставени страни и е вид облигационна сделка. А основните принципи на облигационното право са в Закона за задълженията и договорите (ЗЗД) действащ като ius comune и въпреки че Законът за защита не потребителите (ЗЗП) бидещ ius prioprium определя някои отклонения даващи допълнителни права на купувачи – физически лица, изискванията за добросъвестност по чл.12 и чл. 63 от ЗЗД не са дерогирани. Което означава, че при воденето на преговори и сключването на договори страните трябва да действат добросъвестно, в противен случай те дължат обезщетение. И всяка от страните по договора трябва да изпълнява задълженията си по него добросъвестно, съобразно изискванията на закона с грижата на добър стопанин. Има се предвид, че потребителят при поръчване на дадена стока трябва да действа с нагласата, че желае да е придобие стоката – т.е. одобрява продукта на базата на приложените снимки и описание за оферираната цена. И вярно, че законът не изисква да се обяви причина за отказа от договора, но това не е равнозначно, че не би следвало да има такава, защото противното би означавало „злоупотреба с право“. Което е забранено от Конституцията с чл. 58, ал.1, която определя конституционно задължение на гражданите да зачитат правата и законните интереси на другите. А в гражданското законодателство „злоупотребата с право“ се извежда преди всичко от чл. 8, ал. 2 от ЗЗД, според който лицата се ползват от правата си, за да задоволяват своите интереси и не могат да упражняват тези права в противоречие с интересите на обществото. Освен Конституцията и ЗЗД, също и най-новата съдебна практика, определя за противоправно превратното упражняване на субективни права, когато е налице съществено разминаване между целта, за която правото е предоставено и целта, за която то се използва. Т.е. когато упражняването на правото противоречи на неговото социално предназначение и то се осъществява отвъд тези граници, същото ще представлява злоупотреба с право и ще бъде неправомерно. В случая правото за отказ от договора по ЗЗП би било превратно упражнено, ако е за цел различна от тази да се върне стока, която при преглед на живо не отговаря на представите на купувача или след краткотрайното изпробване на дрехата (без да й се премахват етикетите, без да се ползва и без да й се насят вреди), се установи, че същата не отговаря на очакванията на клиента – има разминаване в представите за цвят, десен, материя, кройка, размер, или просто облечена не стои според очакванията. Също така основен принцип в правото е, че никой не може да черпи права от собственото си недобросъвестно поведение и той е относим към всички институти на правото, а не само към непозволеното увреждане. Затова не е правилно купувачът да прехвърля цялата отговорност за дадена сделка на продавача, още повече, че купувачът е активната страна – на неговата воля, желание, преценка, финансова възможност и т.н. е предоставено правото да направи дадена поръчка. И е правилно, като всяко правоспособно лице, да носи отговорност за своите действия и постъпки, затова не е нормално някой друг да носи цялата тежест за необмислени и импулсивни поръчки. Защото това не нанася вреди само на продавачите (финансови – труд, опаковки и т.н.), а и вреди на обществото като цяло – свързани със замърсяване на околната среда от изхвърлени опаковки, вредни емисии от транспорт за паразитни доставки и връщане и други.
Затова Уважаеми клиенти, внимателно обмисляйте поръчките си. Но все пак, ако се наложи да се възползвате от правото си да върнете дадена стока (отказ от договора) – ние оставаме на разположение, като ще спазим всички законово регламентирани изисквания за това.
ВРЪЩАНЕ НА ПРОДУКТ ПРИ ОТКАЗ ОТ ДОГОВОРА
1. Имате право да се откажете от договора сключен от разстояние в срок до 14 дни от датата на получаване на закупената от Вас стока. И задължение след това да върнете същата в срок до 14 дни от датата на отказа, като за целта тя не трябва да е ползвана, а само изпробвана според изискванията на ЗЗП. Правото за отказ се предоставя само на купувача, страна по договора за покупко-продажба и само на него могат да бъдат възстановени парите.
2. За да заявите намерението си за връщане, е необходимо да уведомите по недвусмислен начин продавача в законовия срок. Това може да стане като попълните Формуляра за връщане/замяна на стока, поместен по-долу или по друг относим начин. Копие на формуляра може да бъде изпратен предварително на имейл адрес shop@FashionRoom.bg и в последствие приложен към върнатата стока.
3. Стоката трябва да бъде обезопасена от повреждане по време на транспорта и изпратена чрез куриерска фирма “Еконт” с доставка за ваша сметка на адрес:
Еконт офис Пловдив Беласица, гр. Пловдив 4000, ул. „Беласица“ № 49,
За „Модна Стая“ ООД, тел.: 0897 777 588.
Моля отбележете опция преглед, за да проверим в какво състояние е върнатия продукт и да се убедим, че отговаря на условията за връщане.
4. Към пратката трябва да приложите доказателство за покупката – копия или оригинали на първичната товарителница (с която получихте стоката) и квитанцията за Пощенски паричен превод от ЕКОНТ (тя е със статут на касов бон).
5. Ще възстановим напълно платената от Вас сума срок от 14 дни след отказа, но не по-рано от връщането на стоката, при условие че стоката, която връщате е в изряден търговски вид, неизползвана, да не е повредена, да не е прана или третирана с каквито и да е продукти, чиста (да няма замърсявания, вкл. от крем, фон дьо тен, очна спирала, пудра, бронзанти, червило и т.н.), без странични миризми (на пот, парфюм, мухъл, храна, цигарен дим и др.), в оригинална опаковка, с всички етикети и придружаващи документи. Ако при изпробването на стоката извън минимално необходимото за установяване естеството и характеристиките й, на същата са нанесени вреди, с което се намалява търговската й стойност, ще Ви бъде върната само тази намалена стойност, на която стоката може да се реализира във вида, в който е върната. А ако видът е такъв, че не подлежи на повторна реализация ще Ви бъде отказано приемането й обратно.
6. Сумата ще Ви бъде върната според начина й на получаване, освен, ако не изявите желание да ви бъде върната по банков път, като приложите банкова сметка, по която да стане това.
7. Ако не бъдат спазени описаните условия, връщането не може да бъде извършено.
ЗАМЯНА НА ПРОДУКТ
1. В случай че размерът или цветът на поръчаната и получена от Вас стока се окаже несъответстващ, имате възможност да заявите замяна на същата в срок до 14 дни от датата на получаването й при условие, че подлежащата на връщане стока е в изряден търговски вид, неизползвана, да не е повредена, да не е прана или третирана с каквито и да е продукти, чиста (да няма замърсявания, вкл. от крем, фон дьо тен, очна спирала, пудра, бронзанти, червило и т.н.), без странични миризми (на пот, парфюм, мухъл, храна, цигарен дим и др.), в оригинална опаковка, с всички етикети и придружаващи документи.
2. За да заявите намерението си за замяна, е необходимо да уведомите по недвусмислен начин продавача в законовия срок. Това може да стане като попълните Формуляра за връщане/замяна на стока, поместен по-долу или по друг относим начин. Копие на формуляра може да бъде изпратен предварително на имейл адрес shop@FashionRoom.bg и в последствие приложен към върнатата стока.
3. Стоката трябва да бъде обезопасена от повреждане по време на транспорта и изпратена чрез куриерска фирма “Еконт” с доставка за Ваша сметка на адрес:
Еконт офис Пловдив Беласица, гр. Пловдив 4000, ул. „Беласица“ № 49,
За „Модна Стая“ ООД, тел.: 0897 777 588.
Моля отбележете опция преглед, за да проверим в какво състояние е върнатия продукт и да се убедим, че отговаря на условията за замяна и/или връщане.
4. Към пратката трябва да приложите доказателство за покупката – копия или оригинали на първичната товарителница (с която получихте стоката) и квитанцията за Пощенски паричен превод от ЕКОНТ (тя е със статут на касов бон).
5. Заменената стоката ще Ви бъде изпратена с куриер, като разходите за пратката ще бъдат за Ваша сметка.
6. Ако нужния Ви размер или цвят са изчерпани, ще Ви върнем заплатената сума. Затова е необходимо да бъде посочен и желан начин на връщане на парите. В този случай са приложими условията за връщане на продукт след отказ от договора.
7. Ако не бъдат спазени описаните условия, замяната не може да бъде извършена.
8. Пратка с върната стока, която поради неподходяща опаковка се е повредила по време на транспорта или не отговаря на условията по т.1, ще Ви бъде върната за Ваша сметка. Моля старателно опаковайте пратките, за да осигурите запазването на стоките по време на транспорта.
ФОРМУЛЯР ЗА ОТКАЗ ОТ ДОГОВОРА ОТ РАЗСТОЯНИЕ
И ВРЪЩАНЕ НА ПРОДУКТ ИЛИ ЗАМЯНАТА МУ
Дата: ___.___.202__г.
До продавач: “Модна Стая” ООД, гр. Пловдив.
Вашите данни:
Име: …………………………………………………………………………………………
Адрес: ………………………………………………………………………………………
Телефон: …………………………………………………………………………………..
И-мейл: …………………………………………………………………………………….
Желая следния продукт ……………………………………………..…………………
Номер на поръчка: ………………………………, дата ………………202__г.
Товарителница № ………………………………., дата ………………202__г.
Получен на дата ………………202__г.
□ Да бъде заменен със ……………………………………………………………..
□ Да бъде върнат. (желаното се отбелязва)
Данни за възстановяване на сумата при връщане или невъзможност за замяна:
Желая сумата да бъде върната:
□ с наложен платеж или □ по банков път по следната банкова сметка:
IBAN: …………………………………………………………………………..………..
Титуляр: ………………………………………………….…………….………………
Декларирам, че:
□ Продуктът е във вид, съответстващ на този при получаването му;
□ Запазена е неговата цялост, оригинална опаковка и етикет;
□ Стоката не е употребявана по предназначение (т.е. облеклото не е носено).
□ По време на пробването (меренето) са нанесени следните щети: …………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………………..
□ Пратката е придружена от копие или оригинал на първичната товарителница и бележката за Пощенски паричен превод.
□ Пратката е придружена от настоящата бланка.
□ Стоката не е употребявана по предназначение (т.е. облеклото не е носено).
Възстановяването на сумата става в рамките на 14 дни след получаване на настоящия формуляр, но не по-рано от получаване на пратката.
Транспортните разходи по връщане/замяна на продукт са за сметка на клиента.
Изпратете пратката, отговаряща на условията, посочени по-горе, придружена от оригинално попълнен настоящия формуляр, ако той не е изпратен предварително, и останалите изброени документи на адрес:
Еконт офис Пловдив Беласица, гр. Пловдив 4000, ул. „Беласица“ № 49,
За „Модна Стая“ ООД, тел.: 0897 777 588.
Моля отбележете опция преглед, за да се убедим, че изпратения продукт отговаря на условията за замяна и/или връщане.
Съставител (име, фамилия и подпис): …………………………………………………………………………